FAUSTO KIRŠOS „TOLUMOS“ |
Parašė J. B. |
F a u s t a s K i r š a. Tolumos. Eilėraščiai. Išleido „Mūsų Kelias“ 189 psl. Iliustruota Viktoro Petravičiaus lino raižiniais.
Sruoga — Kirša — Putinas yra trys amžininkai, trys lyrikos šulai, kurie visi trys drauge sudaro organišką, literatūrinės veiklos vienetą.
Sruoga pasuko naujos lyrinės formos jieškoti. Formos rūpestis jo kūryboj persvėrė turinį. Kiršos poezijoje persvėrė rūpestis nauju turiniu, pergyvenimu. Viduryje tarp jų galima įžiūrėti Putiną, išlaikantį pusiausvirą tarp turinio ir formos. Sruogos formoje skambėjo muzika, persverdama vaizdą. Kiršos poezijoje forma pasirodė lyg monumentali architektūra, paskendusi miglose, temdančiose architektūrinio pastato spalvas ir linijas. Putinas mėgino išlaikyti pusiausvirą tarp vaizdo ir muzikingumo, tarp spalvos ir linijos, tarp emocijos ir intelekto. Sruogos poezija rodės lyg širdies žaismas. Kirša įsivaizduoji jo poezijoje kaip aukotoją su visa aukos rimtimi. Putinui poezija. — tai skausmingas būtinumas atverti nuosavą, širdį, kad jai palengvėtų. Kai Sruoga ėmėsi dramos, joje rodė karalius, kunigaikščius, riterius, su pasiskonėjimu nutraukdamas juos nuo didybės pjedestalo į žmogiškojo banalumo lygį. Kai Kirša ėmėsi „Pelenų“ ir matė žmogiškojo banalumo ir menkumo žymes, palietusias Lietuvos žmones, jis sielojosi ir pranašo balsu šaukė juos kilti į žmogiškąjį taurumą. Kai Putinas epe vaizdavo žmogų, jis rodė su skausmu žmogaus nusileidimą iš aukštumų į žemumas, iš principų pasaulio į žmogiškojo vidutinumo laipsnį. Senoji formulė „tezė — antitezė — sintezė“ atrodo geriausiai tinkama šiem trim poetam schematizuoti. Pirmasis iš jų — Sruoga — jau išsijungė iš gyvųjų kuriančiosios eilės. Putinas, kaip ir jo vaizduotas žmogus, priverstas dar žemiau leistis nuo principų plotmės, nuo savųjų įsitikinimų ir skausmingai jungtis į gyvenimo banalybės apšaukimą principais, demonizmo vainikavimą Viešpačio karūna. Putinas jau nustoja buvęs kūrėjas, nes jis nebeturi kūrybos laisvės. F. Kirša nebeturi fizinių kūrybos sąlygų, bet jis tebeturi bent vieną iš moralinių sąlygų — laisvę — ir šios sąlygos užteko, kad atsirastų „Tolumos“.
*
Perskaitai knygą, užverti ir stengies susivokti, kuris ar kurie eilėraščiai labiausiai patrauks dėmesį, kurie sudarys viso rinkinio ar jo skyrių branduolį — Tokiu metodu didžiuliame Kiršos „Tolumų“ rinkiny sustoji prie „Laiško obelaitėms“. Čia sutelktas pats gerasis ir tikrasis Kirša su patrioto tremtinio jausmu: tėvynės meile, ilgesiu, viltimi. Su tais pergyvenimais Kirša reiškiasi visame pirmame skyriuje. Su jais kartojasi ir kituose dviejuose. Tai pergyvenimai ir visų tremtinių poetų. Bet jeigu dažnai atsitinka, kad šis dabar nuoširdžiausias ir švenčiausias jausmas nevirsta nuoširdžia ir įtikinančia poezija, tai apie „Laišką obelaitėms“ to negalima pasakyti. Jame žavi pergyvenimo įtikinąs nuoširdumas, tikrumas ir išraiškos konkretumas bei naujumas. Pergyvenimo nuoširdumas ir tikrumas kyla iŠ to, kad eilėraštyje prašnekama ne apskritai žmogaus, ne apskritai lietuvio širdimi, bet širdimi lietuvio, susijusio su tam tikra aiškia profesija, pririšančia žmogų prie labai konkrečių tėvynės kampelių... Čia, būtent, yra ūkininko meilė ir ilgesys savo gyventam kampeliui. Jo psichologijai prašneka ne abstraktūs tėvynės, tėviškės terminai, bet ūkininkiškos konkretybės. Eilėraštyje ir žavi tas gerąja prasme naivus, jaukus intymumas tarp mylinčios pasiilgusios širdies ir paliktojo kampelio; žavi to pergyvenimo išraiškos konkretumas, su kuriuo atminime iškyla tolumoj paliktųjų namų vaizdai: obelaitės, . klevai, skylėtom sienom vežiminė, klojimas, po kurio skvernais skylėtais šimtai žvirblių ir blezdingų perėjo, ir t.t. Laikas paliktųjų namų vaizdus ne nublukdė, bet priešingai: išryškino, sukonkretino, kiekvieną jų įprasmino ir susiejo bendrais visumos ryšiais. Eilėraštyje žavi autoriaus mokėjimas sukurti jaukią idilišką, laisvo gimtojo kampo nuotaiką, o taip pat mokėjimas įversti į ją skaudžius šešėlius, kurie disonansu pritemdo idilės šviesą, meilę paverčia skausmu... Cituoti reiktų kiekvieną strofą, ir kiekviena jų leistų pajausti, kaip tėvynės meilė buvo ir tebegali būti amžinai gyvas tikros poezijos šaltinis.
Matau: į Lietuvą pavasaris atėjo. Jau paskutinės sniego lėkštės tirpsta. Miške medžius kalena kėkštas. Katytes supa blindų virpstai (49 p.). Už šituos (ar tikriau: šitos rūšies) tyros poezijos gabalėlius be priekaištų gali praleisti tuos eilėraščius, kuriuose tėvynės meilė nėra suradusi naujo pavidalo, kuriuose pasitaiko net paprastų prozaizmų a la: Ir patvino vieškeliai Nematytom voromis... Lietuva, tu nebijai,
Būdama padori vis (24 p.)
* * *
Anuose minėtuose eilėraščiuose F. Kirša savo patriotinius pergyvenimus suobjektyvina tėviškės vaizdais. Tai pati gražioji Kiršos poezija. Blankesnė, kur autorius savo pergyvenimus reiškia tiesiogiai. Šios rūšies eilėraščiuose pasitaiko ir anų minėtų prozaizmų. Tačiau pastaroji rūšis mums įdomi idėjiniu atžvilgiu. Kai poetas paliečia tremtinio dalią, juodas skausmas prašneka jo pirmosiose strofose. Tačiau eilėraščio „pabaigoje blaivosi nuotaika; atsiranda ramybės, stoiškumo ir vilties. To optimizmo šaltinis tai poeto pasaulėžiūros pobūdis. O Kirša yra vienas iš filosofiškiausių ir intelektualiausių mūsų lyrikų. Jo mintyje ir pergyvenime visata- ir žmogus, yra organiškoje ir dinamiškoje harmonijoje. Paskaitykim „Kas ta gėlė?', „Širdies stebuklai“, „Pabudinias“, ir atsiskleis, kiek svetimas Kiršai visatos kaip chaoso suvokimas. Iš suvokimo visatos kaip prieštaringų jėgų chaoso, kuris slegia ir skaldo žmogų, paprastai plaukia pasaulėžiūrinis pesimizmas. Kiršos suvokime viršum kosmo —
viršum kalnų, bedugnių, vandenynų Pasveikina viena tyli akis. Ar tai teisėjas paslapties žinyno? Ar tik išalkusi širdies ugnis? (180 p.) Atrodo, niekas jau nebeprikels gyventi, Alsuoti kvepiančiu iš savo žemės oru, —
Kaip juodos darbo dienos, dings naktin ir šventės, Ir pragaro dainom švaistysis meteorai. - - - O, ne! Mes neparduosim nei širdies, nei veido, Nei žemės dulkės, kur „tėvai per amžių tvėrė: Mes esam uolos, kur aštriausios bangos dūžta.
Rūsčioj kančioj dvasia nemirštamoji žėri (98 p.). Filosofiniai nusiteikimai idealistiniai, platoniniai, yra F. Kiršos optimizmo pagrindas. Jais Kirša yra labai giminiškas Jurgio Baltrušaičio poezijai.
* Kirša savo poetinę misiją kontrastuoja su poetine misija Brazdžionio, kuris šaukė tautą pranašišku tonu. Kirša sau mato kitą poeto kelią: Aš nešaukiu tautos į kelią Aš tautai duodu dovanų, Kad būt lengviau jai nešt kryželi Svečiuos tarp svetimų kalnų (51 p.) Pačioje kūrybos ekstazėje, kai „amžini regėjimai nubunda“, poetas jaučiasi aukotojas: su tėvų šešėliais Praamžių Dievui kloju žemės vaisių, Aistringai atnašauju minių gėlą (183p.) Kai kūrybos ekstazė baigias: ...Kai dienon sugrįžtu, Rūkai ir dulkės ant akių užkrenta, Pakelt galvos iš minių nesiryžtu, Širdy slepiu, kas amžina ir šventa (154 p.). Tačiau ir šitaip pergyvendamas savo pašaukimą, Kirša vis dėlto negali išvengti sprendėjo, vertintojo, gal kai kada net pranašautojo vaidmens. Tarp šitos rūšies eilėraščių sustoji prie „Aš sveikinu Europą“. Čia Kirša tikrai kitas nei anose idilėse. Čia jis kitoks nei istoriosofas, svarstąs iš tolumos Europos didybę ir jos žlugimą. Kitoks nei pranašas, kuris su didžia rūstybe plaka nuodėmes. Kiršos pergyvenimas čia tai pergyvenimas didžiai mylėjusio, meilei visa save paaukojusio, kuris betgi pasijuto apgautas. Subtiliu vaizdu skelbia pasididžiavimą buvusios Europos išmintim, bet jau brutaliais didingais vaizdais demaskuoja Europos, jį apvylusios, dvasinę mirtį: O tu pūsta didybe! Badas ir griuvėsiai Be žmogiškų, be dieviškų minties ženklų! Tu šliužams, vabalams paminklų prikilojai Šventovėse, alėjose, — net žengt klaiku. Ir poeto santykis su demaskuota Europa, kurios sunykimo kirminas yra mintis, klaidinga idėja, davusi pradžią klaidingom doktrinom: Prakeikiau tavo ysčiuj gemalus su lizdais Kaip nuodus, piktą vėžį ar muses ce-ce; Prakeikiau tavo kultą: kraują ir žudynes: Ir G.P.U., ir Gestapo, galop K.Z-et. Sutrupinta Europa! Prie išminčių karstų, Kur Dievas kalba mums ir spindi išmintis, Saldžiai grožėjaisi heteromis ir faunais, Užmiršus, kad yra Didžioji Paslaptis. Europa, sveikinu tave su kraujo upėm, Su Kaulų kalnais, — proto išdavos ranka! Tik šliužai tau suklups, tik pakalikai džiūgaus. Bet pranašai nenusilenks tau niekada! (84 p.). Iškilmingas, patetiškas F. Kirša čionai. Bet toks čia ir turi būti jis, tas antrasis Kirša, atėjęs lyg iš ,,Pelenų“. ,,Pelenuose“ buvo dvejopas Kirša: kuris plaka lietuviškojo gyvenimo pabaltintus grabus; kuris meldžiasi lietuviškojo gyvenimo idealui. Ir abudu sudarė darnią neatjungiamą, vienumą ir dėjiniu ir kompoziciniu atžvilgiu. „Aš sveikinu Europą“ toks pat Kirša, tik su žymia pirmojo persvara. Tačiau jo smūgiai čia tebėra stiprūs, efektingi. Ne visur toks pajėgus Kirša išsilaiko kituose šios rūšies eilėraščiuose („Vokiečių karo fabrike“, „Kryžiuočiams“). Perdaug jau šis gyvenimas įsirėžė į poeto asmeninį gyvenimą; jis nespėjo nusikratyti gyvenimiško pergyvenimo ir paversti jį poetiniu pergyvenimu. Dėl to čia randi tokių prozaizmų, kaip ir aukščiau minėtame patriotiniame cikle: Jūs trupinat ir darote kartu Armotas, šovinius, raktus... Visokį plieną ir visokį šlamštą Į karo snukį kemšat (104 p.) Arba kryžiuočiams: Karaliai mūsų, mūsų karalaičiai Poetų skoniu siausdavo kaimus. O jūs kaip briedžius naikinote mus,— Istorija jūsiškė negraži (111 P.)
Čia turime jau ne tik prozaizmą, bet ir pavyzdį, kad dažnokai autorius paaukoja bendrinės kalbos kirtį vardan ritmo.
*
Kai analitines pastabas dėl pačios knygos baigi, tai sintetinėj išvadoj peršąs mintis teigti, kad šitame didžiuliame rinkinyje turim sutrauktus visus pagrindinius Kiršos kūrybos bruožus — ir tuos, kurie reiškėsi grynosios lyrikos rinkiniais, ir tuos, kurie buvo prašnekę „Pelenais“. Čia Kirša su pačiais gražiausiais literatūriniais žybčiojimais, bet ir su neišbaigtu formaliniu susidorojimu. Čia tas pats Kirša, kuriame persveria filosofinis gilumas, pasaulėvaizdžio harmonija prieš formą, kurioj niešbaigimai disonansu nuskamba. Filosofiniu atžvilgiu čia Kirša jau susiradęs tai, ko jis buvo jieškojęs ankstesniuose rinkiniuose.
|