Jonas Jasaitis JAV LB centro valdybos pirmininkas 1961 -1967
| Bronius Nainys JAV LB centro valdybos pirmininkas 1967 -1970
| Vytautas Volertas JAV LB centro valdybos pirmininkas nuo 1970
| nuotrauka V.Noreikos nuotrauka V.Maželio
Iš mūsų, kaip lietuvių tautos dalies, atsidūrusios išeivijoje, uždavinių viseto reikia pabrėžti tris pagrindinius: 1. Lietuvos nepriklausomybės atstatymą, 2. lietuvybės išlaikymą dabartyje, kuriant čia tautinę kultūrą ir jos vaisiais gyvenant, ir 3. jos perdavimą jaunosioms kartoms, jas į lietuvybę jugdant, kad jos būtų toliau lietuviškosios kultūros kūrėjos ir nešėjos. Šiuos tris uždavinius iškelia ir Lietuvių Charta. Konstatavusi, kad "valstybinė nepriklausomybė yra tautinės kultūros ugdymo ir išlikimo sąlyga", pareiškia, kad "kiekvieno lietuvio priedermė sudaryti sąlygas tautinei kultūrai", ir toliau pabrėžia, kad "kiekvieno lietuvio kilniausioji pareiga būti lietuvių mokyklos rėmėju", nes "mokykla yra tautinės dvasios židinys".
Visi trys uždaviniai gyvybiškai svarbūs, nors ir nevienodi. Jei nepriklausomybės atgavimo pastangų sėkmė didele dalimi priklauso nuo kitų veiksnių, nuo tarptautinės konjunktūros, tai lietuvybės išlaikymas dabartyje ir jos perdavimas priaugančioms kartoms yra visiškai mūsų rankose. Todėl, likdami ištikimi savajai tautai, galime didžiuotis, gi nutausdami turime kaltinti tik patys save.
Lietuvybės išlaikymo pastangose svarbu tiek jos išlaikymas dabartyje, tiek jos pratęsimas jaunosiose kartose. Abi veiklos sritys viena kitą remia ir reikalingos mūsų paramos. Remdami savąją kultūrinę kūrybą visu jos pločiu bei gyliu ir jos kūrėjus bei nešėjus, mes, nors ir netiesioginiu būdu, darome, kad mūsų jaunoji karta už tąją lietuviškąją kultūrą apsispręstų. Apsisprendusi už lietuviškąją kultūrą, ji apsispręs ir už tos kultūros nešėją — lietuvių tautą. Juo gilesnis, platesnis ir gyvesnis savosios tautos kultūrinis gyvenimas, juo geresnės sąlygos jaunimui į savąją tautą jaugti, ir atvirkščiai.
Iškeldami tautinės kultūros reikšmę, turime lygiai kelti ir jos kūrėjų reikšmę. Tačiau, tai darydami, turime žiūrėti ne tik šios dienos, bet ir rytojaus, nes juk tikime tautos ateitimi. Rūpinantis tautinės kūrybos tęstinumu, reikia daryti tinkamas sąlygas dabarties kūrėjams, bet taip pat nepamiršti ir priaugančių kartų kūrybinių talentų, o žiūrėti, kad jie savosios tautos kultūroje išsiskleistų ir, kas dar svarbiau: kad išsiskleidę savo kūrybos vaisiais turtintų mūsų, o ne kurios nors svetimos tautos kultūrinius lobynus. Jei rašytojas, išaugęs ir subrendęs Lietuvoje ar lietuviškoje atmosferoje, lyg savaime lietuvišku žodžiu savo lietuvišką būtį išsako, tai j mūsų jaunimą, augantį išeivijoje, svetimoji kultūra lyg savaime visais aplinkos kanalais sunkiasi. Ir vienas sau paliktas, jis savaime palengva akultūrizuosis. O kadangi akultūrizacija yra nutautimo sinonimas, tai taip mes kūrybinių talentų, kurie turėjo priklausyti mums, ir netektume, nes nei jų išsakoma būtis, nei išsakomasis žodis nebebus lietuviškas.
Todėl, kalbant apie lietuvybės išeivijoje išlaikymą, rūpestis jaunimo lietuviškuoju švietimu turi pagrindinės reikšmės, nes jam priklauso ateitis. Jam gi gyvenant toli nuo Lietuvos, svetimoj aplinkoj, pasistatytas uždavinys įugdyti jį į lietuvybę per savąją lietuviškąją kultūrą yra ypatingai sunkus, jei ne pats sunkiausias. Todėl išeivijos sąlygose reikia skirti jaunimui ypatingą dėmesį, kad jo neprarastume ir savajai lietuviškajai kultūrinei kūrybai, ir iš viso savajai tautai. Tautinėms mažumoms čia tolydžio tirpstant, jaunosios kartos lietuviškojo ugdymo pastangas reikia intensyvinti ir skubinti, nes ko nepadarysime šiemet, kitais metais gali būti jau per vėlu.
Švietimo ir auklėjimo pagrindiniais veiksniais paprastai laikomi šeima, mokykla, bažnyčia ir valstybė. Pirminė teisė ir pareiga priklauso, žinoma, šeimai. Jai į talką ateina mokykla su savo profesiniu pasiruošimu. Toliau valstybė, nes jai rūpi savo piliečių ir viso krašto dabarties ir ateities gerovė. Todėl ji ir visą švietimo sistemą sudaro bei prižiūri, ir savo biudžetu mokyklas remia, ir net priverstinį mokymą ligi tam tikro amžiaus įveda. Įvesdama įstatymo keliu priverstinį mokymą, valstybė remiasi faktu, kad visuomet yra tam tikras nuošimtis tėvų, kurie švietimo reikalo neįvertina; gi švietimui žymią dalį savo biudžeto skirdama, remiasi faktu, kad vieni tėvai nepajėgtų pakelti didžiulių švietimo išlaidų. Tačiau išeivijoje mes neturime savos valstybės lietuviškuoju švietimu rūpintis. Ta funkcija čia turi tekti Lietuvių Bendruomenei su jos institucijoms ir ištekliais. Šeimoms, tiesa, priklauso pirminė teisė ir pareiga rūpintis savo vaikų lietuviškuoju ugdymu. Tačiau, iš kitos pusės, kur tėvai nebeišgali ar savo pareigos nesupranta, ten turi įsijungti LB, kaip valstybinės funkcijos reprezentante, ir mokykloms steigti, ir joms išlaikyti, ir mokomosioms priemonėms rengti bei leisti, skirdama švietimui reguliarias saitai tiek apylinkių, tiek apygardų, tiek centro valdybos biudžetuose. Niekur civilizuotam pasauly mokyklų išlaikymas nepaliekamas vieniems tėvams. Jei imtume šio krašto pavyzdį, tai JAV mokyklas stato ir išlaiko vietos savivaldybės apsidėtais mokesčiais, tas pačias mokyklas remia ir vals-pvz., praeitais metais Indiana skyrė 435 dol., o Illinois - 500 dol. kiekvienam savo valstybės mokiniui metams), ir federalinė valdžia, kurios parama tolydžio vis didėja.
Mūsų lituanistines mokyklas, kurios daugiausia veikia šeštadieniais ir tik keliose parapinėse mokyklose kasdien pamokų metu, išlaiko tėvai, padedami LB apygardų ir apylinkių. Bet toji parama išeivijos sąlygose paprastai nereguliari, daugiau atsitiktinio pobūdžio ir toli gražu nepakankama. Tačiau lietuviškųjų mokyklų JAV gana platus tinklas ištvermingai laikosi jau 20 metų. Vykstant lietuvių judėjimui, kėlimuisi į kitas vietas, ir mokyklos vienur nyko, kitur naujos kūrėsi, bet daugelis jų jau praeitą pavasarį minėjo savo 20 m. darbo sukaktį. Suorganizuotos savos mokyklos, visa švietimo sistema, parengtos programos, kone visi vadovėliai, jų tarpe ir vadovėlis bei medžiaga supažindinti Čikagos amerikinių mokyklų aštuntoje skyriaus mokinius su Lietuva ir lietuvių įnašu į JAV kultūrinį gyvenimą. Darbas pasigėrėtinai didelis. nors sunkus, bet mielas, nes dirbta ir dirbama iš meilės savajai tautai.
Pastaraisiais metais į talką liet. švietimui tai Įsijungė Lietuvių fondas, skirdamas kasmet paramą bendriesiems liet. švietimo reikalams, pradedant vaikų darželiais ir baigiant lituanistinėmis studijomis universitetuose. Nuo 1967 m. ta parama buvo tokia:
1967 m. iš LF paskirtų liet. reikalams $20,000
švietimui teko $10,750 arba 53,7 proc. 1968 m. iš LF paskirtų $29,800 švietimui teko 13,700 (46 proc),
1969 m. iš LF paskirtų $34,225 švietimui teko 13,0 60 38.2 proc),
1970 m. iš LF paskirtų $31,000 švietimui teko 13,300 (45,2 proc).
Viso iš LF paskirtų $115,025 švietimui teko $50,810 (vidurkis 45,2 proc).
Iš minėtos švietimui skirtos $50,810 sumos $9,050 teko lituanistinėms studijoms universitetuose remti. Tokiu būdu priešmokyklinio, pradžios ir aukštesnioįo mokymo reikalams per ketverius metus gauta $41.760 arba 36.3 proc visų LF paskirtų maną. Tai, žinoma, didelė suma. Tačiau, žiūrint į reikalo apimtį ir į viso krašto lietuviškojo švieti-ploti, sumos didumas darosi jau reliatyvus, kai pamatai, kad bendriesiems viso krašto liet.švietimo reikalams metinis biudžetas buvo vidutiniškai $10,440, t. y. maždaug toks, kaip vienos vidutinės lituanistinės mokyklos metinės išlaidos
Kitos tautinės mažumos gauna savajam švietimui tiesioginę ar netiesioginę paramą iš savo nepriklausomų kraštų Europoje, o mes to neturime. Iliustracijai galima paimti vokiečių atvejį. JAV Vokiečių mokytojų sąjunga (AATG) vokiečių mokytojams tobulinti, žurnalams leisti, programoms gerinti, įvairioms studijoms remti bei stipendijoms gavo iš vokiškų šaltinių paramos: 1966 m. — $19,550, 1967 m. — $18,275, 1968 m. — 78,870, 1969 — $111,698 ir 1970 — $188,000. Tenka čia pridurti, kad šios sumos nenaudojamos nei mokyklų patalpų nuomai, nei mokytojams atlyginti, nei vadovėliams leisti, kaip mūsų atveju, nes vokiečių k. dėstoma JAV universitetuose, aukštesniosiose ir pradžios mokyklose, mokytojai atlyginami bendra krašto tarnautojų tvarka, o vokiečių k. vadovėliai leidžiami JAV komercinių leidyklų drauge su kitais amerikinių mokyklų vadovėliais. Turi čia vokiečiai ir šeštadieninių mokyklų. New Yor-ko vokiečių šeštadieninės mokyklos mokytojams mokama pirmaisiais metais po $6, o vėliau po $7 už valandą, kai mūsų mokyklų mokytojų vidutinis atlyginimas yra apie $2.5 už valandą.
Svarstant lėšų švietimui klausimą, verta prisiminti šio krašto patyrimą. Kai JAV vyriausybė prieš dešimtį metų suskato kelti savo mokyklų lygį, tai ji pradėjo nuo mokytojų — vasariniais kursais kelti jų profesinį pasiruošimą bei kūrybinę iniciatyvą ir didinti algas, kad pajėgieji mokytojai iš mokyklos nesitrauktų. Tai davė norimų rezultatų. Vėliau ir statistiniai duomenys parodė, kad tose valstijose, kur skiriama daugiau lėšų švietimui, pasiekiama ir geresnių rezultatų, ir atvirkščiai. Taip ir buvo prieita išvados, kad "the price of poor school support is poor education" (plg. straipsnį "How good are our schools" American Education žurnalo 1966 spalio numeryje).
Reikia todėl labai vertinti Lietuvių fondo pastaruoju metu teikiamą švietimui paramą. Tačiau kai viso krašto 42 priešmokyklinio, pradžios, aukštesniojo mokslo ir mokytojų rengimo institucijoms remti, mokytojų tobulinimosi kursams rengti, žurnalui leisti, skaitiniams ir mokslo priemonėms rengti ir mažais tiražais leisti, skaitinių konkursams rengti ir kitiems būtiniems švietimo reikalams gaunama vidutiniškai apie $10,000 metams, tai tenka kalbėti ne tiek apie paramos didumą, kiek apie pasiaukojimą ir ryžtą tų, kurių dėka tas visas švietimo darbas per 20 metų dirbamas, organizuojamas ir palaikomas. Pasiaukojimu remiasi tėvų dažnai iš gana toli vaikų vežiojimas kas šeštadienį į mokyklą, tėvų komitetų pastangos įvairiausiais būdais sutelkti lėšas, taip pat mokytojų darbas už dažniausiai simbolinį atlyginimą. Yra mokyklų, kur mokytojai, kad mokykla išsilaikytų, dirba be atlyginimo, o kitus tebemokama po $1.75 už šeštadienio valandą, kaip prieš 10 ar 15 metų. Tokiais atvejais vedėjams didėja sunkumai rasti mokytojų, nekalbant apie pasirinkimą. Sunku tada, žinoma, ir norimą mokymo lygį išreikalauti. Panašiai ir su mokslo priemonių rengimu. Vadovėlį išeivijos sąlygose parengti paprastai reikia kelerių metų, nes dirbama nuo tiesioginio darbo atliekamu laiku. Bet ir vadovėlių autoriams mes ligšiol galėjome mokėti tik simbolinį atlyginimą. Tačiau, nežiūrint visko, mūsų mokyklos laikosi, o išeivijoje parengtų bei išleistų vadovėlių ir kitų mokyklinių leidinių skaičius jau siekia šimtinę. Jei pridėsime seselių kazimieriečių anksčiau išleistuosius lituanistinius vadovėlius ir mūsų dabar baigiamus rengti, tai tas skaičius ir šimtinę gerokai prašoks. Koks milžiniškas darbas! To visko neįvertinti galėtų tik žemažiūriai, be platesnių horizontų kritikai, kurie, įsižiūrėję į šen bei ten pasitaikančius trūkumus, mėgintų vienu lengvu mostu viską nuneigti, nepajėgdami pro įsižiūrėtus medžius miško matyti.
Todėl pagarba tiems, kurie, visų sunkumų nebodami, toliau dirba, pagarba taip pat tiems, kurie švietimo darbą remia. Neturėdami šiuo metu visų duomenų, norime čia suminėti bent kai kuriuos mus pasiekusius vardus. Mokyklas viso tūkstančio ar daugiau dolerių suma yra parėmę: dr. F. Kaunas, dr. J. Kazickas, dr. P. Kisielius, dr. Br. Le-parskis, Midland skolinimo ir taupymo bendrovė (prez. Pr. Žiogas), inž. Jurgis ir Olga Paulikai, dr. A. Razma, dr. K. Valiūnas ir J. Vasiukevičius, o dr. Leonas ir Irena Kriaučeliūnai yra paaukoję net keliolika tūkstančių. Mokslo priemones padėjo leisti: vysk. V. Brizgys iš kun. J. Mockaus palikimo, Marija ir Antanas Rudžiai, Linda ir Brunoną Bendoraičiai, dr. J. Kazickas su dr. K. Valiūnu, Čikagos aukštesniosios lit. mokyklos tėvų komitetas, tos pačios mokyklos motinų klubas, Illinois Lietuvių gydytojų draugija, Ohio Lietuvių gydytojų draugija, Lietuvių tautinės sąjungos Cicero skyrius, Mažosios Lietuvos Lietuvių draugija, Lietuvių tautinis akademinis sambūris ir kiti. Vieni davė penkis šimtus dolerių, kiti tūkstantį ar daugiau, o inž. Antanas ir Marija Rudžiai yra paaukoję $4000. Lietuvių tautinis akademinis sambūris per $6000. Lietuvių fondo didžiulę paramą minėjome anksčiau.
Švietimo darbo JAV organizavimu rūpinosi Lietuvių mokytojų sąjunga Amerikoje, o vėliau Švietimo taryba. Mokytojų sąjungai vadovavo Br. Kulys, J. Kavaliūnas, A. Gulbinskas, J. Tamulis, Pr. Mozūraitis, vėl J. Kavaliūnas ir VI. Misiūnas. Vėliau liko vienas Čikagos skyrius. 1953 m. Čikagoje buvo įsteigta Švietimo taryba rūpintis Čikagos apygardos ribose lit. mokyklų steigimu, vadovėlių ir kitų mokslo priemonių parūpinimu ir visu tuo, kas laiduotų mokyklų sėkmingesnį darbą. ŠT prezidiumo pirmininku pradžioje buvo M. Krikščiūnas, vėliau J. Tamulis. 1959.XI. 15 JAV LB centro valdyba mirštam Čikagos ŠT prezidiumui pavedė rūpintis visos Amerikos (JAV) lituanistiniu švietimu. Nuo 1961 ligi 1967 m. JAV LB Švietimo tarybai nuoširdžiai ir atsidėjęs vadovavo a. a. J.
Ignatonis, o nuo 1967 m. ligi šiolei — J. Kavaliūnas. 1955 m. JAV LB įsteigė Kultūros fondą lietuvių mokslui, menui bei apskritai tautinei kultūrai remti. Ligi 1970 m. pavasario Kultūros fondas leido ir Švietimo tarybos parengtus bei aprobuotus vadovėlius ir jaunimui skaitinius. Dabar pati Švietimo taryba rengia ir leidžia vadovėlius, kitas mokslo priemones ir skaitinius. Kultūros fondui vadovavo: J. Kreivėnas, pik. J. Švedas, kun. S. Šan-taras, Z. Dailidka ir nuo 1967 m. ligi šiolei — rašytojas A. Kairys.
Kiek turime JAV lituanistinių mokyklų ir mokinių?
1967 m. buvo 44 lit. mokyklos su 3223 mokiniais,
1968 m. buvo 44 lit. mokyklos su 3217 mokiniais,
1969 m. buvo 42 lit. mokyklos su 3025 mokiniais,
1970 m. buvo 42 lit. mokyklos su 2986 mokiniais.
Mokinių skaičius sudaro apie 38 proc. mūsų jaunimo. Tas skaičius turėtų drauge su natūraliu lietuvių prieaugliu didėti, tačiau išeivijos sąlygose jis linkęs mažėti. 1968 ir 1969 metais buvo stengiamasi per JAV LB apygardas ir apylinkes mokinių skaičių pakelti, bet ir pakartotinės pastangos vaisių nedavė. Tai rodo, kad lietuviškajam švietimui reikia kur kas didesnio mūsų visų dėmesio.
Reikia daugiau dėmesio, jėgų ir lėšų ne tik pradžios ir aukštesniajam mokslui skatinti, bet ir lituanistinėms studijoms universitetuose remti, nes mums labai reikia lituanistų prieauglio, o kandidatų čia nuo seno trūksta. Turime galvoje keletą pavyzdžių. Pensilvanijos universitete profesorių A. Senno ir A. Salio dėstomą lituanistiką nuo 1947 m. ligi šiolei klausė tik 2 naujieji lietuviai ateiviai, 5 senosios kartos lietuviai, o visi kiti buvo nelietuviai. 1969/70 m. Los Angeles universitete J. Tininio dėstomą lietuvių literatūros kursą klausė 35 studentai, iš kurių tik vienas buvo lietuvis. Prof. G. Ford buvo pradėjęs dėstyti baltistiką North-western universitete Čikagoje, bet kursą ėmė tik vienas ar du nelietuviai studentai. Nuo 1970 m. rudens lituanistika buvo įvesta Čikagos universitete, kur dėsto prof. P. Jonikas, bet ir ten klausytojų turėtų būti žymiai daugiau. Prof. A. Vasiui išėjus į pensiją ir pasitraukus iš Fordhamo universiteto, tenai užsidaro nuo 1957 m. veikę vasariniai lituanistikos kursai, nes nebėra kam jo darbą tęsti. Nuostoliui išlyginti Švietimo taryba stengiasi įvesti lituanistiką į Illinois universiteto Chicago Circle, kur yra per 300 lietuvių studentų. Yra gerų vilčių, kad nuo 1972 m. rudens turėsime tenai lituanistiką. Ją galės imti bet kurios specialybės studentai, nes lietuvių k. ir literatūros kreditai bus įskaitomi į svetimos kalbos mokėjimo reikalavimus ir į laisvai pasirenkamųjų dalykų skaičių. Be to, bus duodami kreditai ir už egzaminais įrodytą lietuvių k. mokėjimą, įgytą kitur, pvz., mūsų lituanistinėse mokyklose.
Visi trys uždaviniai gyvybiškai svarbūs, nors ir nevienodi. Jei nepriklausomybės atgavimo pastangų sėkmė didele dalimi priklauso nuo kitų veiksnių, nuo tarptautinės konjunktūros, tai lietuvybės išlaikymas dabartyje ir jos perdavimas priaugančioms kartoms yra visiškai mūsų rankose. Todėl, likdami ištikimi savajai tautai, galime didžiuotis, gi nutausdami turime kaltinti tik patys save.
Lietuvybės išlaikymo pastangose svarbu tiek jos išlaikymas dabartyje, tiek jos pratęsimas jaunosiose kartose. Abi veiklos sritys viena kitą remia ir reikalingos mūsų paramos. Remdami savąją kultūrinę kūrybą visu jos pločiu bei gyliu ir jos kūrėjus bei nešėjus, mes, nors ir netiesioginiu būdu, darome, kad mūsų jaunoji karta už tąją lietuviškąją kultūrą apsispręstų. Apsisprendusi už lietuviškąją kultūrą, ji apsispręs ir už tos kultūros nešėją — lietuvių tautą. Juo gilesnis, platesnis ir gyvesnis savosios tautos kultūrinis gyvenimas, juo geresnės sąlygos jaunimui į savąją tautą jaugti, ir atvirkščiai.
Iškeldami tautinės kultūros reikšmę, turime lygiai kelti ir jos kūrėjų reikšmę. Tačiau, tai darydami, turime žiūrėti ne tik šios dienos, bet ir rytojaus, nes juk tikime tautos ateitimi. Rūpinantis tautinės kūrybos tęstinumu, reikia daryti tinkamas sąlygas dabarties kūrėjams, bet taip pat nepamiršti ir priaugančių kartų kūrybinių talentų, o žiūrėti, kad jie savosios tautos kultūroje išsiskleistų ir, kas dar svarbiau: kad išsiskleidę savo kūrybos vaisiais turtintų mūsų, o ne kurios nors svetimos tautos kultūrinius lobynus. Jei rašytojas, išaugęs ir subrendęs Lietuvoje ar lietuviškoje atmosferoje, lyg savaime lietuvišku žodžiu savo lietuvišką būtį išsako, tai j mūsų jaunimą, augantį išeivijoje, svetimoji kultūra lyg savaime visais aplinkos kanalais sunkiasi. Ir vienas sau paliktas, jis savaime palengva akultūrizuosis. O kadangi akultūrizacija yra nutautimo sinonimas, tai taip mes kūrybinių talentų, kurie turėjo priklausyti mums, ir netektume, nes nei jų išsakoma būtis, nei išsakomasis žodis nebebus lietuviškas.
Todėl, kalbant apie lietuvybės išeivijoje išlaikymą, rūpestis jaunimo lietuviškuoju švietimu turi pagrindinės reikšmės, nes jam priklauso ateitis. Jam gi gyvenant toli nuo Lietuvos, svetimoj aplinkoj, pasistatytas uždavinys įugdyti jį į lietuvybę per savąją lietuviškąją kultūrą yra ypatingai sunkus, jei ne pats sunkiausias. Todėl išeivijos sąlygose reikia skirti jaunimui ypatingą dėmesį, kad jo neprarastume ir savajai lietuviškajai kultūrinei kūrybai, ir iš viso savajai tautai. Tautinėms mažumoms čia tolydžio tirpstant, jaunosios kartos lietuviškojo ugdymo pastangas reikia intensyvinti ir skubinti, nes ko nepadarysime šiemet, kitais metais gali būti jau per vėlu.
Švietimo ir auklėjimo pagrindiniais veiksniais paprastai laikomi šeima, mokykla, bažnyčia ir valstybė. Pirminė teisė ir pareiga priklauso, žinoma, šeimai. Jai į talką ateina mokykla su savo profesiniu pasiruošimu. Toliau valstybė, nes jai rūpi savo piliečių ir viso krašto dabarties ir ateities gerovė. Todėl ji ir visą švietimo sistemą sudaro bei prižiūri, ir savo biudžetu mokyklas remia, ir net priverstinį mokymą ligi tam tikro amžiaus įveda. Įvesdama įstatymo keliu priverstinį mokymą, valstybė remiasi faktu, kad visuomet yra tam tikras nuošimtis tėvų, kurie švietimo reikalo neįvertina; gi švietimui žymią dalį savo biudžeto skirdama, remiasi faktu, kad vieni tėvai nepajėgtų pakelti didžiulių švietimo išlaidų. Tačiau išeivijoje mes neturime savos valstybės lietuviškuoju švietimu rūpintis. Ta funkcija čia turi tekti Lietuvių Bendruomenei su jos institucijoms ir ištekliais. Šeimoms, tiesa, priklauso pirminė teisė ir pareiga rūpintis savo vaikų lietuviškuoju ugdymu. Tačiau, iš kitos pusės, kur tėvai nebeišgali ar savo pareigos nesupranta, ten turi įsijungti LB, kaip valstybinės funkcijos reprezentante, ir mokykloms steigti, ir joms išlaikyti, ir mokomosioms priemonėms rengti bei leisti, skirdama švietimui reguliarias saitai tiek apylinkių, tiek apygardų, tiek centro valdybos biudžetuose. Niekur civilizuotam pasauly mokyklų išlaikymas nepaliekamas vieniems tėvams. Jei imtume šio krašto pavyzdį, tai JAV mokyklas stato ir išlaiko vietos savivaldybės apsidėtais mokesčiais, tas pačias mokyklas remia ir vals-pvz., praeitais metais Indiana skyrė 435 dol., o Illinois - 500 dol. kiekvienam savo valstybės mokiniui metams), ir federalinė valdžia, kurios parama tolydžio vis didėja.
Mūsų lituanistines mokyklas, kurios daugiausia veikia šeštadieniais ir tik keliose parapinėse mokyklose kasdien pamokų metu, išlaiko tėvai, padedami LB apygardų ir apylinkių. Bet toji parama išeivijos sąlygose paprastai nereguliari, daugiau atsitiktinio pobūdžio ir toli gražu nepakankama. Tačiau lietuviškųjų mokyklų JAV gana platus tinklas ištvermingai laikosi jau 20 metų. Vykstant lietuvių judėjimui, kėlimuisi į kitas vietas, ir mokyklos vienur nyko, kitur naujos kūrėsi, bet daugelis jų jau praeitą pavasarį minėjo savo 20 m. darbo sukaktį. Suorganizuotos savos mokyklos, visa švietimo sistema, parengtos programos, kone visi vadovėliai, jų tarpe ir vadovėlis bei medžiaga supažindinti Čikagos amerikinių mokyklų aštuntoje skyriaus mokinius su Lietuva ir lietuvių įnašu į JAV kultūrinį gyvenimą. Darbas pasigėrėtinai didelis. nors sunkus, bet mielas, nes dirbta ir dirbama iš meilės savajai tautai.
Pastaraisiais metais į talką liet. švietimui tai Įsijungė Lietuvių fondas, skirdamas kasmet paramą bendriesiems liet. švietimo reikalams, pradedant vaikų darželiais ir baigiant lituanistinėmis studijomis universitetuose. Nuo 1967 m. ta parama buvo tokia:
1967 m. iš LF paskirtų liet. reikalams $20,000
švietimui teko $10,750 arba 53,7 proc. 1968 m. iš LF paskirtų $29,800 švietimui teko 13,700 (46 proc),
1969 m. iš LF paskirtų $34,225 švietimui teko 13,0 60 38.2 proc),
1970 m. iš LF paskirtų $31,000 švietimui teko 13,300 (45,2 proc).
Viso iš LF paskirtų $115,025 švietimui teko $50,810 (vidurkis 45,2 proc).
Iš minėtos švietimui skirtos $50,810 sumos $9,050 teko lituanistinėms studijoms universitetuose remti. Tokiu būdu priešmokyklinio, pradžios ir aukštesnioįo mokymo reikalams per ketverius metus gauta $41.760 arba 36.3 proc visų LF paskirtų maną. Tai, žinoma, didelė suma. Tačiau, žiūrint į reikalo apimtį ir į viso krašto lietuviškojo švieti-ploti, sumos didumas darosi jau reliatyvus, kai pamatai, kad bendriesiems viso krašto liet.švieimo reikalams metinis biudžetas buvo vidutiniškai $10,440, t. y. maždaug toks, kaip vienos vidutinės lituanistinės mokyklos metinės išlaidos
Kitos tautinės mažumos gauna savajam švietimui tiesioginę ar netiesioginę paramą iš savo nepriklausomų kraštų Europoje, o mes to neturime. Iliustracijai galima paimti vokiečių atvejį. JAV Vokiečių mokytojų sąjunga (AATG) vokiečių mokytojams tobulinti, žurnalams leisti, programoms gerinti, įvairioms studijoms remti bei stipendijoms gavo iš vokiškų šaltinių paramos: 1966 m. — $19,550, 1967 m. — $18,275, 1968 m. — 78,870, 1969 — $111,698 ir 1970 — $188,000. Tenka čia pridurti, kad šios sumos nenaudojamos nei mokyklų patalpų nuomai, nei mokytojams atlyginti, nei vadovėliams leisti, kaip mūsų atveju, nes vokiečių k. dėstoma JAV universitetuose, aukštesniosiose ir pradžios mokyklose, mokytojai atlyginami bendra krašto tarnautojų tvarka, o vokiečių k. vadovėliai leidžiami JAV komercinių leidyklų drauge su kitais amerikinių mokyklų vadovėliais. Turi čia vokiečiai ir šeštadieninių mokyklų. New Yor-ko vokiečių šeštadieninės mokyklos mokytojams mokama pirmaisiais metais po $6, o vėliau po $7 už valandą, kai mūsų mokyklų mokytojų vidutinis atlyginimas yra apie $2.5 už valandą.
Svarstant lėšų švietimui klausimą, verta prisiminti šio krašto patyrimą. Kai JAV vyriausybė prieš dešimtį metų suskato kelti savo mokyklų lygį, tai ji pradėjo nuo mokytojų — vasariniais kursais kelti jų profesinį pasiruošimą bei kūrybinę iniciatyvą ir didinti algas, kad pajėgieji mokytojai iš mokyklos nesitrauktų. Tai davė norimų rezultatų. Vėliau ir statistiniai duomenys parodė, kad tose valstijose, kur skiriama daugiau lėšų švietimui, pasiekiama ir geresnių rezultatų, ir atvirkščiai. Taip ir buvo prieita išvados, kad "the price of poor school support is poor education" (plg. straipsnį "How good are our schools" American Education žurnalo 1966 spalio numeryje).
Reikia todėl labai vertinti Lietuvių fondo pastaruoju metu teikiamą švietimui paramą. Tačiau kai viso krašto 42 priešmokyklinio, pradžios, aukštesniojo mokslo ir mokytojų rengimo institucijoms remti, mokytojų tobulinimosi kursams rengti, žurnalui leisti, skaitiniams ir mokslo priemonėms rengti ir mažais tiražais leisti, skaitinių konkursams rengti ir kitiems būtiniems švietimo reikalams gaunama vidutiniškai apie $10,000 metams, tai tenka kalbėti ne tiek apie paramos didumą, kiek apie pasiaukojimą ir ryžtą tų, kurių dėka tas visas švietimo darbas per 20 metų dirbamas, organizuojamas ir palaikomas. Pasiaukojimu remiasi tėvų dažnai iš gana toli vaikų vežiojimas kas šeštadienį į mokyklą, tėvų komitetų pastangos įvairiausiais būdais sutelkti lėšas, taip pat mokytojų darbas už dažniausiai simbolinį atlyginimą. Yra mokyklų, kur mokytojai, kad mokykla išsilaikytų, dirba be atlyginimo, o kitus tebemokama po $1.75 už šeštadienio valandą, kaip prieš 10 ar 15 metų. Tokiais atvejais vedėjams didėja sunkumai rasti mokytojų, nekalbant apie pasirinkimą. Sunku tada, žinoma, ir norimą mokymo lygį išreikalauti. Panašiai ir su mokslo priemonių rengimu. Vadovėlį išeivijos sąlygose parengti paprastai reikia kelerių metų, nes dirbama nuo tiesioginio darbo atliekamu laiku. Bet ir vadovėlių autoriams mes ligšiol galėjome mokėti tik simbolinį atlyginimą. Tačiau, nežiūrint visko, mūsų mokyklos laikosi, o išeivijoje parengtų bei išleistų vadovėlių ir kitų mokyklinių leidinių skaičius jau siekia šimtinę. Jei pridėsime seselių kazimieriečių anksčiau išleistuosius lituanistinius vadovėlius ir mūsų dabar baigiamus rengti, tai tas skaičius ir šimtinę gerokai prašoks. Koks milžiniškas darbas! To visko neįvertinti galėtų tik žemažiūriai, be platesnių horizontų kritikai, kurie, įsižiūrėję į šen bei ten pasitaikančius trūkumus, mėgintų vienu lengvu mostu viską nuneigti, nepajėgdami pro įsižiūrėtus medžius miško matyti.
Todėl pagarba tiems, kurie, visų sunkumų nebodami, toliau dirba, pagarba taip pat tiems, kurie švietimo darbą remia. Neturėdami šiuo metu visų duomenų, norime čia suminėti bent kai kuriuos mus pasiekusius vardus. Mokyklas viso tūkstančio ar daugiau dolerių suma yra parėmę: dr. F. Kaunas, dr. J. Kazickas, dr. P. Kisielius, dr. Br. Le-parskis, Midland skolinimo ir taupymo bendrovė (prez. Pr. Žiogas), inž. Jurgis ir Olga Paulikai, dr. A. Razma, dr. K. Valiūnas ir J. Vasiukevičius, o dr. Leonas ir Irena Kriaučeliūnai yra paaukoję net keliolika tūkstančių. Mokslo priemones padėjo leisti: vysk. V. Brizgys iš kun. J. Mockaus palikimo, Marija ir Antanas Rudžiai, Linda ir Brunoną Bendoraičiai, dr. J. Kazickas su dr. K. Valiūnu, Čikagos aukštesniosios lit. mokyklos tėvų komitetas, tos pačios mokyklos motinų klubas, Illinois Lietuvių gydytojų draugija, Ohio Lietuvių gydytojų draugija, Lietuvių tautinės sąjungos Cicero skyrius, Mažosios Lietuvos Lietuvių draugija, Lietuvių tautinis akademinis sambūris ir kiti. Vieni davė penkis šimtus dolerių, kiti tūkstantį ar daugiau, o inž. Antanas ir Marija Rudžiai yra paaukoję $4000. Lietuvių tautinis akademinis sambūris per $6000. Lietuvių fondo didžiulę paramą minėjome anksčiau.
Švietimo darbo JAV organizavimu rūpinosi Lietuvių mokytojų sąjunga Amerikoje, o vėliau Švietimo taryba. Mokytojų sąjungai vadovavo Br. Kulys, J. Kavaliūnas, A. Gulbinskas, J. Tamulis, Pr. Mozūraitis, vėl J. Kavaliūnas ir VI. Misiūnas. Vėliau liko vienas Čikagos skyrius. 1953 m. Čikagoje buvo įsteigta Švietimo taryba rūpintis Čikagos apygardos ribose lit. mokyklų steigimu, vadovėlių ir kitų mokslo priemonių parūpinimu ir visu tuo, kas laiduotų mokyklų sėkmingesnį darbą. ŠT prezidiumo pirmininku pradžioje buvo M. Krikščiūnas, vėliau J. Tamulis. 1959.XI. 15 JAV LB centro valdyba mirštam Čikagos ŠT prezidiumui pavedė rūpintis visos Amerikos (JAV) lituanistiniu švietimu. Nuo 1961 ligi 1967 m. JAV LB Švietimo tarybai nuoširdžiai ir atsidėjęs vadovavo a. a. J.
Ignatonis, o nuo 1967 m. ligi šiolei — J. Kavaliūnas. 1955 m. JAV LB įsteigė Kultūros fondą lietuvių mokslui, menui bei apskritai tautinei kultūrai remti. Ligi 1970 m. pavasario Kultūros fondas leido ir Švietimo tarybos parengtus bei aprobuotus vadovėlius ir jaunimui skaitinius. Dabar pati Švietimo taryba rengia ir leidžia vadovėlius, kitas mokslo priemones ir skaitinius. Kultūros fondui vadovavo: J. Kreivėnas, pik. J. Švedas, kun. S. Šan-taras, Z. Dailidka ir nuo 1967 m. ligi šiolei — rašytojas A. Kairys.
Kiek turime JAV lituanistinių mokyklų ir mokinių?
1967 m. buvo 44 lit. mokyklos su 3223 mokiniais,
1968 m. buvo 44 lit. mokyklos su 3217 mokiniais,
1969 m. buvo 42 lit. mokyklos su 3025 mokiniais,
1970 m. buvo 42 lit. mokyklos su 2986 mokiniais.
Mokinių skaičius sudaro apie 38 proc. mūsų jaunimo. Tas skaičius turėtų drauge su natūraliu lietuvių prieaugliu didėti, tačiau išeivijos sąlygose jis linkęs mažėti. 1968 ir 1969 metais buvo stengiamasi per JAV LB apygardas ir apylinkes mokinių skaičių pakelti, bet ir pakartotinės pastangos vaisių nedavė. Tai rodo, kad lietuviškajam švietimui reikia kur kas didesnio mūsų visų dėmesio.
Reikia daugiau dėmesio, jėgų ir lėšų ne tik pradžios ir aukštesniajam mokslui skatinti, bet ir lituanistinėms studijoms universitetuose remti, nes mums labai reikia lituanistų prieauglio, o kandidatų čia nuo seno trūksta. Turime galvoje keletą pavyzdžių. Pensilvanijos universitete profesorių A. Senno ir A. Salio dėstomą lituanistiką nuo 1947 m. ligi šiolei klausė tik 2 naujieji lietuviai ateiviai, 5 senosios kartos lietuviai, o visi kiti buvo nelietuviai. 1969/70 m. Los Angeles universitete J. Tininio dėstomą lietuvių literatūros kursą klausė 35 studentai, iš kurių tik vienas buvo lietuvis. Prof. G. Ford buvo pradėjęs dėstyti baltistiką North-western universitete Čikagoje, bet kursą ėmė tik vienas ar du nelietuviai studentai. Nuo 1970 m. rudens lituanistika buvo įvesta Čikagos universitete, kur dėsto prof. P. Jonikas, bet ir ten klausytojų turėtų būti žymiai daugiau. Prof. A. Vasiui išėjus į pensiją ir pasitraukus iš Fordhamo universiteto, tenai užsidaro nuo 1957 m. veikę vasariniai lituanistikos kursai, nes nebėra kam jo darbą tęsti. Nuostoliui išlyginti Švietimo taryba stengiasi įvesti lituanistiką į Illinois universiteto Chicago Circle, kur yra per 300 lietuvių studentų. Yra gerų vilčių, kad nuo 1972 m. rudens turėsime tenai lituanistiką. Ją galės imti bet kurios specialybės studentai, nes lietuvių k. ir literatūros kreditai bus įskaitomi į svetimos kalbos mokėjimo reikalavimus ir į laisvai pasirenkamųjų dalykų skaičių. Be to, bus duodami kreditai ir už egzaminais įrodytą lietuvių k. mokėjimą, įgytą kitur, pvz., mūsų lituanistinėse mokyklose.
|